LOGO Schooltaalwoorden is materiaal om te zorgen dat alle kinderen gestructureerd de benodigde schooltaalwoordenschat kunnen leren. Niet in losse woordenschatlesjes, maar geïntegreerd in de dagelijkse lessen. Met de losbladige materialen kunnen de leerkrachten van groep 4 en 5 de woordleer-activiteiten koppelen aan de zaakvaklessen of aan het begrijpend lezen van teksten. Zo wordt woordenschatonderwijs betekenisvol en komt diep leren tot stand.
LOGO is kant en klaar en maakt het leerkrachten zo makkelijk mogelijk. De leerkrachten van groep 4 en groep 5 kunnen er direct mee aan de slag:
– met de concrete voorbeelden en het beeldmateriaal krijgen kinderen de betekenissen van de woorden direct voor ogen. De korte duidelijke uitleg zorgt voor helder begrip; op de leerkrachtkaarten is daartoe alles woordelijk uitgeschreven.
– de interactieve verwerking geeft kinderen de gelegenheid om de woorden en betekenissen te internaliseren en te koppelen aan hun eigen persoonlijke kennis;
– de uitgekiende herhalingsactiviteiten zorgen voor verdieping van de woordkennis: doordat kinderen de woorden in verschillende contexten toepassen, ontdekken ze nieuwe betekenisaspecten.
– de kant-en-klare kleurrijke platen van woordwebben worden opgehangen op de woordmuur. Kinderen kunnen ‘af’kijken totdat ze de woorden hebben onthouden.
– de platen kunnen ook op het digibord worden getoond. Via een eenvoudig zoeksysteem kunnen de platen tevoorschijn worden getoverd.
LOGO Schooltaalwoorden bevat 160 woordclusters: 80 clusters voor groep 4 en 80 woordclusters voor groep 5. Dat betekent dat 2 clusters van Schooltaalwoorden per week behandeld kunnen worden (doorklik bekijk de materialen). Aan onderwijstijd moet ongeveer een kwartier per woordcluster gerekend worden, verspreid over de week.
Klik hier voor een artikel over Schooltaalwoorden en begrijpend lezen dat recent (16 oktober 2018) in JSW is geplaatst als openingsartikel.